نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • گایافنزین:داروی خلط اور،نکات مهم در مصرف ،دوز و عوارض

از داروهای سرماخوردگی مهم ،داروی گایافنزین است که در سنین کودکان دوز ان بر طبق وزن محاسبه می شود . در این مقاله نکات مهم این دارو اورده می شود .

گایفنسین یا گایا فنزین  چیست؟


Guaifenesin یکی از مواد تشکیل دهنده داروهای سرفه و سرماخوردگی است که برای کمک به پاکسازی مخاط یا خلط از سینه شما در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود. Guaifenesin با رقیق‌تر کردن مخاط و راحت‌تر سرفه کردن، به رفع احتقان قفسه سینه کمک می‌کند. Guaifenesin به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) و همچنین با نسخه در دسترس است

هشدارها


اگر به گایفنسین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

این دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید. از آن در مقادیر بیشتر یا طولانی تر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید.

Guaifenesin معمولاً به عنوان بخشی از داروهای ترکیبی بدون نسخه برای سرماخوردگی و سرفه یافت می شود. قبل از استفاده از سایر داروهای سرماخوردگی یا سرفه هنگام مصرف گایفنسین، برچسب ها را بخوانید یا از پزشک یا داروساز سوال کنید.

همیشه قبل از دادن داروی سرفه یا سرماخوردگی به کودک از پزشک سوال کنید. مرگ ممکن است در اثر استفاده نادرست از داروهای سرفه و سرماخوردگی در کودکان بسیار کوچک رخ دهد.

در حین مصرف این دارو، مایعات اضافی بنوشید تا به رفع احتقان و روان کردن گلویتان کمک کند.

این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری دارد، مراقب باشید.

قبل از مصرف این دارو


در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی مانند بیماری کبد، بیماری کلیوی یا فنیل کتونوری (PKU) از پزشک یا داروساز سوال کنید که آیا استفاده از این دارو برای شما بی خطر است یا خیر.

مشخص نیست که آیا گایفنزین به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید.

مشخص نیست که آیا گایفنزین وارد شیر مادر می شود یا می تواند به نوزاد شیرده آسیب برساند. اگر به نوزادی شیر می دهید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید.

این دارو را بدون توصیه پزشکی به کودک ندهید.

اطلاعات دوز
دوز معمول بزرگسالان برای سرفه:

فرمولاسیون رهش فوری: 200 تا 400 میلی گرم خوراکی هر 4 ساعت در صورت نیاز، حداکثر از 2.4 گرم در روز

فرمولاسیون رهش پایدار: 600 تا 1200 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت، نباید بیش از 2.4 گرم در روز باشد.

دوز معمول کودکان برای سرفه:

فرمول انتشار فوری:

کمتر از 2 سال: mg/kg/day 12 خوراکی در 6 دوز منقسم

2 تا 5 سال: 50 تا 100 میلی گرم خوراکی هر 4 ساعت در صورت نیاز، حداکثر  600 میلی گرم در روز.

6 تا 11 سال: 100 تا 200 میلی گرم خوراکی هر 4 ساعت در صورت نیاز، حداکثر  1.2 گرم در روز.

12 سال یا بیشتر: 200 تا 400 میلی گرم خوراکی هر 4 ساعت در صورت نیاز، حداکثر  2.4 گرم در روز.

فرمول رهایش پایدار:

2 تا 5 سال: 300 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت، حداکثراز 600 میلی گرم در روز.

6 تا 11 سال: 600 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت، نباید بیش از 1.2 گرم در روز باشد.

12 سال یا بیشتر: 600 تا 1200 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت، نباید بیش از 2.4 گرم در روز باشد.

شربت گایافنزین بازار دارویی ما حاوی 100 میلیگرم ماده موثره در هر 5 سی سی می باشد . 

نکات مهم :

نحوه صحیح مصرف گایافنزین 


‎-این دارو بهتر است در ساعات بیداری هر ۴ -۵ ساعت مصرف گردد تا اثر مناسبی داشته باشد.
‎-فرم دارویی رایج گایافنزین در کشور ما شربت می باشد که بر اساس سن و شرایط افراد از ۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم هر ۴ ساعت قابل مصرف است و بهتر است دارو را همراه با یک لیوان آب مصرف نمایید.
‎-در صورتی که از فرم کپسول استفاده می نمایید، می توانید آن را بصورت کامل ببلعید یا کپسول را باز نموده و محتویات آن را همراه با غذا های نرم، مربا سیب، ژله یا پودینگ میل کنید با این حال از جویدن محتویات خودداری نمایید.
‎-حداکثر مصرف روزانه در بزرگسالان ۲/۴ میلی گرم، در سنین ۶ تا ۱۱ سال ۱/۲ میلی گرم، در کودکان ۲ تا ۵ سال ۶۰۰ میلی گرم و در کودکان زیر ۲ سال طبق نظر پزشک با مقدار تعیین شده می باشد. لذا در صورت مصرف بیش از حد مجاز گایافنزین و بروز علائم گیجی، بی حالی و خواب آلودگی شدید به مرکز درمانی مراجعه نمایید.

‎توصیه های گایافنزین
‎-در صورتی که سرفه های شما پس از ۷ روز درمان نشد یا همراه با علائمی نظیر تب، لکه های پوستی، سردرد مزمن، درد قفسه ی سینه یا گلو درد بود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی سرفه ها بررسی گردد.
‎-برای خروج بهتر خلط ها بصورت قائم بنشینید و نفس های عمیق بکشید و سپس سرفه نمایید ماساژ پشت بیمار از جهت پایین به بالا همزمان با سرفه های موثر می تواند به خروج ترشحات خصوصا در کودکان کمک نماید.

‎عوارض جانبی گایافنزین
‎-مصرف این دارو ایجاد خواب آلودگی و گیجی می نماید لذا تا زمانی که اثرات دارو بصورت کامل برطرف نشده است از رانندگی و کار با ابزار آلاتی که نیاز به احتیاط بیشتری دارند، خودداری نمایید.
‎-در صورت بروز سردرد، با داروساز خود جهت معرفی داروی ضد درد مناسب شرایطتان مشورت نمایید و در صورت ادامه دار شدن یا شدید شدن سردرد به پزشک اطلاع دهید.
‎-در صورت بروز کهیر و لکه های قرمز پوستی، تهوع و استفراغ، تب و سردرد شدید به پزشک مراجعه نمایید ممکن است نیاز به قطع مصرف این دارو داشته باشید.