نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • یبوست در کودکان

در این مقاله ،تعاریف یبوست و درمان های آن آورده شده است .

یبوست با شروع اخیر در مقابل یبوست مزمن 

اگرچه تشخیص یبوست عملکردی مستلزم طول مدت علائم حداقل یک ماهه است، اما هیچ تعریف اجماع دیگری برای طبقه بندی یبوست بر اساس مدت زمان وجود ندارد. با این حال، در عمل بالینی، تمایز بین بیماران مبتلا به یبوست جدید در مقایسه با بیمارانی که علائم طولانی‌تری دارند، مفید است:

● یبوست با شروع اخیر -

اگر علائم به مدت هشت هفته یا کمتروجود داشته باشد، ما یبوست را «با شروع اخیر» می‌دانیم. این کودکان اغلب به یک مداخله کوتاه مدت، مانند تجویز ملین ها برای چند روز یا هفته، یا یک مداخله رفتاری مختصر، همانطور که در ادامه این بررسی موضوع توضیح داده شده است، پاسخ می دهند.

● یبوست مزمن -

اگر علائم برای سه ماه یا بیشتروجود داشته باشد، که ممکن است شامل چندین دوره از علائم باشد، ما یبوست را مزمن می دانیم. این کودکان معمولاً به درمان طولانی‌تری با ملین‌ها و حمایت رفتاری شدیدتر و پایدارتر نیاز دارند. 

این دسته بندی ها صرفاً ابزارهایی برای هدایت عمل بالینی هستند.  کسانی که یبوست تازه شروع شده دارند ممکن است در نهایت به یک مورد مزمن تبدیل شوند که نیاز به مدیریت طولانی مدت دارد.

برای بسیاری از بیماران، مزمن بودن یبوست تنها در طول دوره ارزیابی و مدیریت مداوم مشخص می شود.

نوبت امروز صبح و عصر متخصص اطفال شیراز

از طریق لینک زیر می توانید اطلاعات کاملی درباره دکتر کریم دلاوری متخصص اطفال و راههای ارتباطی به دست اورید . 

لینک زیررا لمس کنید 

https://zil.ink/drdelavaree

پیشگیری و نظارت 

بحث در مورد عادات غذایی و روده باید بخشی از بازدیدهای معمول نظارت بهداشتی برای کودکان در هر سنی باشد. به طور خاص، راهنمایی و نظارت پیش‌بینی‌شده باید بر مراحل رشدی که احتمال وقوع یبوست بیشتر است متمرکز شود [5،6]:

●معرفی غذاهای جامد یا شیر گاو

●آموزش توالت رفتن

●ورودی مدرسه

اگر به والدین آموزش های مناسب و به موقع داده شود، ممکن است این دوره ها  پیش بینی شده و از آنها پیشگیری شود یا در صورت عدم پیشگیری، به سرعت با مداخلات موقت درمان شوند. شکایت از یبوست ساده را نباید نادیده گرفت. حرکات دردناک روده می تواند منجر به انقباض مدفوع [7]، بدتر شدن یبوست، و در نهایت احتباس مدفوع و بی اختیاری مدفوع شود. این پیشرفت اغلب به صورت موذیانه رخ می دهد، بنابراین مراقب ممکن است از مشکل بی اطلاع باشد.

پاتوژنز یبوست در هر یک از این زمینه ها به طور خلاصه در زیر خلاصه می شود زیرا مربوط به ارائه راهنمایی های پیش بینی شده است. این در جای دیگری با جزئیات بیشتر بررسی شده است

انتقال به رژیم غذایی جامد یا معرفی شیر گاو

هنگامی که یک نوزاد به رژیم غذایی جامد تغییر می کند، مراقبان باید مراقب علائم یبوست باشند. یبوست تمایل دارد در این زمینه ایجاد شود زیرا رژیم غذایی انتقالی اغلب شامل مقادیر ناکافی فیبر و مایعات است [8]. در برخی از نوزادان، شیر گاو یا شقاق مقعدی به این مشکل کمک می کند [9]. برای پیشگیری و درمان اولیه یبوست خفیف، اطمینان از مصرف فیبر و مایعات کافی ممکن است مفید باشد. در مقابل، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد افزودن مایع یا فیبر بیش از مقدار توصیه شده به رژیم غذایی در درمان یبوست مزمن شدید موثر است. (به "یبوست عملکردی مزمن و بی اختیاری مدفوع در نوزادان، کودکان و نوجوانان: درمان" مراجعه کنید.)

فیبر  برای نوزادان و کودکان کمتر از دو سال، هدف معقول مصرف فیبر تقریباً 5 گرم در روز است. این را می توان با ارائه چندین وعده سبزیجات پوره شده، میوه ها و غلات. حاوی فیبر در روز انجام داد. اکثر سبزیجات و میوه ها تقریباً 1 گرم فیبر در هر وعده تامین می کنند، اما آلو و نخود فرنگی می توانند تا 2 گرم فیبر را تامین کنند. غلات شیرخواران با اساس برنج ، مقدار ناچیزی از فیبر را تامین می کند، در حالی که گندم کامل، جو و غلات چند دانه 1 تا 2 گرم در هر وعده تامین می شود [10]. (به "توصیه های غذایی برای کودکان نوپا، پیش دبستانی و کودکان در سن مدرسه"، بخش "فیبر" مراجعه کنید.)

●مصرف مایعات – نیازی به افزایش مصرف مایعات فراتر از نیازهای نگهداری نیست، مگر اینکه شواهدی مبنی بر کم آبی بدن کودک وجود داشته باشد. با این حال، منطقی است که اطمینان حاصل شود که نیازهای مایعات نگهدارنده برآورده شده است. حداقل مصرف مایعات روزانه به وزن کودک بستگی دارد. به عنوان نمونه:

•5 کیلوگرم نوزاد – 16 اونس مایع (500 میلی لیتر) در روز

• 10 کیلوگرم کودک – 32 اونس (960 میلی لیتر) در روز

• 15 کیلوگرم کودک – 42 اونس (1260 میلی لیتر) در روز

• 20 کیلوگرم کودک – 50 اونس (1500 میلی لیتر) در روز

شیر گاو - برای برخی از نوزادان و کودکان نوپا، انتقال از شیر مادر یا شیر خشک به شیر گاو نیز باعث یبوست می شود، اگرچه این ارتباط به طور قطعی ثابت نشده است. اگر ایجاد یبوست به طور موقت با انتقال به شیر گاو همراه باشد، معقول است که آزمایشی برای محدود کردن شیر گاو به 24 اونس مایع در روز (475 تا 700 میلی لیتر) و/یا آزمایش شیر سویای غنی شده با کلسیم یا شیر سویا انجام شود. فرمول رژیم غذایی این کودکان نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که آنها مقادیر کافی فیبر دریافت می کنند. 

●شقاق مقعدی – دفع مدفوع بزرگ می‌تواند باعث ایجاد شقاق مقعدی شود که اجابت مزاج را دردناک می‌کند و می‌تواند منجر به رفتار احتباس یا اجتنابی شود که به نوبه خود ممکن است منجر به علائم پایدار یا مزمن شود. همچنین گاهی اوقات شقاق مقعدی ممکن است به دلیل پاک کردن شدید مقعد در هنگام تعویض پوشک ایجاد شود.

آموزش توالت کردن 

وقتی کودکان در سنین نزدیک به توالت رفتن هستند، مراقبان و پزشکان باید مراقب علائم ابتلا به یبوست باشند. پیشگیری و مدیریت اولیه یبوست در این گروه سنی شامل اتخاذ رویکردی آرام برای آموزش توالت، ارائه حمایت از پا برای نشستن روی توالت (برای راحتی و آرامش کف لگن) ، اطمینان از دریافت کافی فیبر، و اجتناب از بیش از حد شیر گاو در رژیم غذایی.

این استراتژی‌ها به محرک‌های رایج یبوست در این گروه سنی می‌پردازند که عبارتند از:

●نگه داشتن مدفوع – آموزش توالت ممکن است باعث یبوست شود زیرا کودکان نوپا ممکن است به نیاز به اجابت مزاج پاسخ ندهند و/یا به این دلیل که کودکانی که از توالت های بزرگتر بدون پشتیبان پا استفاده می کنند ممکن است اهرم کافی برای تخلیه موفقیت آمیز مدفوع خود نداشته باشند. اگر دفع مدفوع دردناک باشد، کودکان نوپا ممکن است شروع به نگه داشتن مدفوع کنند، مشکل را تشدید می‌کند و منجر به چرخه معیوب دفع مدفوع می‌شود، که منجر به مدفوع بزرگ‌تر و سفت‌تر و درد بیشتر در هنگام دفع می‌شود. هنگامی که چرخه خودداری شروع شد، تنها با نرم کردن مدفوع و دفع مدفوع بدون درد می توان آن را معکوس کرد. اقدامات پیشگیرانه شامل به تعویق انداختن آموزش توالت تا زمانی که کودک علائم آمادگی را نشان دهد و استفاده از یک رویکرد آرام و "کودک محور" برای توالت کردن، علاوه بر اقدامات غذایی شرح داده شده است. اگر کودکان نشانه‌هایی از عدم مدفوع را نشان می‌دهند، اغلب باید از مداخلات غذایی کوتاه‌مدت یا ملین‌ها استفاده کرد و گاهی اوقات از تلاش‌های آموزش توالت خودداری کرد. شقاق مقعدی باید شناسایی و درمان شوند. (به «کودکان و کودکان» زیر و «آموزش توالت» مراجعه کنید.)

فیبر ناکافی - برای پیشگیری از یبوست، ما هدفی را برای دریافت فیبر برابر با سن کودک به اضافه 5 تا 10 گرم در روز پیشنهاد می کنیم، همانطور که در کنفرانس اجماع فیبر غذایی در دوران کودکی توصیه می شود [11]. این به معنای بین 7 تا 15 گرم فیبر در روز برای کودکان دو تا پنج ساله است. دادن بیش از این هدف فیبر هیچ فایده ثابت شده ای برای مدیریت یبوست در کودکان ندارد [2]. 

دادن بیش از این هدف فیبر هیچ فایده ثابت شده ای برای مدیریت یبوست در کودکان ندارد [2]. آکادمی ملی پزشکی هدف تا حدودی بالاتری را برای دریافت فیبر توصیه می کند: 14 گرم در 1000 کیلو کالری در رژیم غذایی [12]، که تقریباً 15 تا 20 گرم در روز در کودکان نوپا و خردسالان ترجمه می شود.

توجه داشته باشید، مصرف مقادیر بیش از حد فیبر می تواند خطر نهفتگی مدفوع را در کودکان دارای رفتارهای دفع مدفوع افزایش دهد. بنابراین، برای کودکانی که دفع مدفوع دارند یا سابقه نهفتگی مدفوع دارند، مصرف فیبر اضافی فقط پس از ترمیم تون کولورکتال، به عنوان مثال، پس از چندین ماه درمان موفقیت‌آمیز با ملین‌ها باید تشویق شود. 

شیر گاو بیش از حد – مصرف بیش از حد شیر کامل گاو (بیش از 32 اونس مایع [960 میلی لیتر] در روز   می تواند تحرک روده را کند کند و کودک را سیر کند، در نتیجه مصرف سایر مایعات و غذاهایی را که باعث نرمی مدفوع می شوند، مانند آب، کاهش می دهد. ، میوه ها و سبزیجات [13،14]. مصرف 24 اونس شیر در روز (720 میلی لیتر) برای تامین نیاز روزانه کودکان بین یک تا پنج سال به کلسیم کافی است. 

نوبت امروز صبح و عصر متخصص اطفال شیراز

از طریق لینک زیر می توانید اطلاعات کاملی درباره دکتر کریم دلاوری متخصص اطفال و راههای ارتباطی به دست اورید . 

لینک زیررا لمس کنید 

https://zil.ink/drdelavaree

ورود به مدرسه 

انتقال به مدرسه می‌تواند باعث یبوست شود، زیرا کودک تمایلی به استفاده از توالت در مدرسه ندارد یا اینکه تغییر برنامه در توالت کردن اختلال ایجاد می‌کند. علاوه بر این، با رسیدن کودکان به سن مدرسه، اغلب به تنهایی از حمام استفاده می کنند و والدین ممکن است از دفعات یا نوع مدفوع آگاه نباشند.

برای جلوگیری از این مشکلات، پزشکان باید والدین را تشویق کنند که مرتباً در مورد حرکات روده فرزندشان سؤال کنند. همچنین والدین باید تشویق شوند که نظارت کنند آیا فرزندشان از استفاده از توالت در مدرسه خودداری می کند یا خجالت می کشد. علاوه بر این، والدین باید زمان معمول و بدون عجله در توالت بعد از غذا را ترویج کنند. در نهایت، توجه مداوم به مصرف فیبر ممکن است کمک کند . هدف دریافت فیبر برای یک کودک شش ساله 11 تا 16 گرم در روز است (بر اساس سن کودک به اضافه 5 تا 10 گرم در روز همانطور که در کنفرانس اجماع فیبر غذایی در دوران کودکی توصیه شده است [11]). دادن بیش از این هدف فیبر هیچ فایده ثابت شده ای برای مدیریت یبوست در کودکان ندارد [2].