نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • تکامل طبیعی و غیر طبیعی شیرخواران و کودکان

کتاب تکامل شیرخواران و کودکان :طبیعی و غیر طبیعی را به تدریج ترجمه و برروی وب سایت منتشر می کنیم

سیر تکامل ارزیابی های تکاملی

تاخیر تکاملی کودکان :تعریف 

تاخیر تکاملی هنگامی وجود دارد که حیطه تکاملی مورد نظر ما بیش از دو انحراف معیار از میانگین پایین تر باشد حدودا 12  تا 16 درصد کودکان دچار اختلال تکاملی هستند و وظیفه متخصص کودکان پیدا کردن این موارد از طریق ،نظارت مستمر بر تکامل کودک است .این امر فرایندی مداوم است که در آن پزشک کودک را مشاهده میکند شرح حال تکاملی اخذ می کند و نگرانی های والدین را جستجو می کند .

با این حال نظارت مستمر تنها ،در شناسایی کودکان دچار اختلال تکاملی موثر نیست و تنها 30 درصد کودکان مبتلا به اختلال تکاملی را شناسایی می کند .مرحله ضروری بعدی غربالگری تکاملی است و یاآزمون تکاملی است که بطور اصولی واز  پیش مشخص شده مهارت های کودک را نمره بندی کند و بر اساس آن نمرات ،کودکان مبتلا به اختلال تکاملی را شناسایی کند .با این روش یافتن کودکان مبتلا به اختلال تکاملی تا 70 الی 90 درصد افزایش می یابد .

مطالعات نشان داده است که 95 درصد کودکان یک تا سه سال به متخصصین کودکان مراجعه می کنند بنابر این بهترین فرد برای شناسایی کودکان مبتلا به اختلال تکاملی متخصصین کودکان هستند . علیرغم دانستن این امر ،بیشتر  متخصصین کودکان از تست های تکاملی در شناسایی کودکان مبتلا به اختلال تکاملی و نیاز های خاص  استفاده نمی کنند. 

برای بررسی تکاملی دقیق ،استفاده از منابع اطلاعاتی متعدد (والدین ،معلمین و دیگر افراد متخصص )استفاده از روش های متفاوت سنجش پیشرفت (تاریخچه تکاملی و عملکرد فعلی در گزارش ها و در آزمون های خاص )از محدوده ای از افراد حرفه ای (روانپزشک کودک ،روانشناس تکاملی و یا کودک ،گفتار درمان و کاردرمان ) مورد نیاز است.

ما در این فصل به بررسی نقش  متخصص کودکان در بررسی کودکان مشکوک  به اختلال تکاملی می پردازیم .برای مطالعه بیشتر خواننده باید به کتب مرجع روانشناسی  کودک مراجعه کند.

اگر سوالی دارید با پزشک در ارتباط باشید 

ارزش بررسی تکاملی کودک با فرم تکامل 

هر خانواده ای علاقمند است که تکامل طبیعی کودکش را مورد پایش قرار دهد .این مساله در مواردی که جنین قبلی سقط شده ،مرده زایی وجود داشته و یا کودکی در خانواده از لحاظ جسمی و ذهنی ناتوان بوده است بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد .

در مواردی که عفونت ،مسمومیت بارداری و یا زایمان مشکلی وجود داشته است طبیعی است که والدین مضطرب وپیگیر ارزیابی روند تکاملی کودکشان باشند .

تاریخچه فامیلی ناتوانی ذهنی ،فلج مغزی ودیگر ناتوانی ها این اضطراب را تشدید می کند .

مادر مسنی که فرزندان دیگری ندارد و شوهرش را ازدست داده است یا از او جدا شده است احتمال دارد بی دلیل نگران تکامل کودکش باشد .

بررسی  تکاملی کودک می تواند اطلاعات ذی قیمتی در اختیار متخصصین زنان و زایمان در خصوص ایمنی بررسیها و روش های درمانی در زایمان و بارداریفراهم کند .

ایمنی لقاح مصنوعی ،نمونه برداری از پرزهای کوریونی ،امنیوسنتز و سونوگرافی و ایمنی داروهای قدیمی تر نظیر ضد انعقادها ودرمان عفونت ،پرفشاری خون در بارداری و مسمومیت حاملگی ،قابل توصیه بودن تحریک زایمان وخطرات تولد نوزاد پست ترم ،بررسی روشهای جدیدتر ارزیابی جنین و مشکلات حادث شده در اتاق درد به میزان زیادی بر اثرات انها بر جنین و تکامل بعد از تولد وی وابسته است .

بررسی تکاملی ،اطلاعات حیاتی برای متخصصین نوزادان که از لحاظ اخلاقی  گریزی از برخورد با احیا نوزادانی که در هنگام تولد وزن بسیار پایینی دارند و یا در هنگام تولد مبتلا به آسیب شدید مغزی شده اند ،ندارند فراهم می کند .

متخصص نوزادان باید بیش از یک تکنسین بامهارت باشد و باید حاصل مداخله اش را مورد پیگیری و ارزیابی دقیق قرار دهد .

متخصص جراحی در برخورد اخلاقی با شروع درمان جراحی خطرناک و گسترده  نوزادانی که ناهنجاری مادرزادی شدید دارند و شک به ناتوانی ذهنی شدید در اینده نوزاد وجود دارد ،نیاز به بررسی تکاملی نوزاد دارد .

جراح ممکن اسن پس از اعمال جراحی خاص نیازمند پیگیری یافته های ارزیابی تکاملی  باشد . این اعمال جراحی می تواند درمان کرانیواستنوز و تجمع مایع ساب دورال واستفاده از هیپوترمی در درمان جراحی بیماری های قلبی مادر زادی باشد .

متخصص کودکان باید در ارزیابی تکامل شناختی کودک در برخورد با نوزاد مبتلا به اختلال مکیدن وبلع در دوران نوزادی،پسرفت در هر حیطه تکاملی ،وهر کودکی که ظاهر و یا رفتار غیر طبیعی دارد توانمند باشد.

متخصص کودکان ممکن است به خوبی سوتغذیه ،محرومیت عاطفی ،و کودک آزاری را تشخیص دهد و نیازمند بررسی عواقب مشکلات ذکرشده بر روی کودک است . و می تواند میزان برگشت پذیری این موارد را تشخیص دهد .

متخصص کودکان می تواند با معاینه تکاملی اختلالات بینایی و شنوایی و دررفتگی مفصل لگن  که قابل درمان هستند و تشخیص زودرس انها اهمیت دارد را تشخیص دهد و کودک را جهت درمان ارجاع دهد .

در کودکان بزرکتر او می تواند کندی در حرکات و یا خصوصیات اختلالات یادگیری خاص را که برای معلم مدرسه اهمیت دارد ،تشخیص دهد .

متخصص کودکان برای مشاهده اثرات درمان بیماری های متابولیک ،تماس با مواد سمی ،تشنج ،مننژیت وبسیاری از وضعیت های دیگر نیازمند ارزیابی تکاملی است .با معاینه جسمی و تکاملی علاوه بر کمک به درمان کودک اطلاعاتی برای ارائه مشاوره به والدین نیز به دست می اید . و نیازمند دانش در زمینه تکامل به منظور ارزیابی نیازهای آموزشی و انتخاب مدرسه مناسب است .

 

جنبه های پزشکی و قانونی بررسی تکاملی 

بررسی تکاملی مکررا از جنبه های متعدد پزشکی –قانونی اهمیت بسیار زیادی دارد . شکایات متعددی از پزشکان و بیمارستان ها برمبنای وجود اختلال تکاملی و یا فلج مغزی ودر نتیجه سهل انگاری پزشک و بیمارستان مطرح می شود . متخصص زنان ممکن است برای ایجاد آن در حین زایمان مقصر دانسته شود . متخصص کودکان نیازمند دانستن عوامل پیش از زایمان است که داستان متفاوتی را مطرح می کند .نوشته های دقیق شرایط قبل از زایمان ،اداره صحیح روند زایمان ،و پایش دقیق جنین در اتاق درد و احیا نوزاد به تبرئه شدن از شکایت منجر می گردد. شاکی ممکن است معلولیت کودک ،صرع و دیگر اختلالات را به واکسن ،درمان نامناسب مننژیت و هیدروسفالی ربط دهد.

وجود مدارک و مستندات به نفع وجود ناتوانی ذهنی و دیگر نقایص عصبی قبل از واکسیناسیون و هر دلیل اقامه شده دیگر از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است . به عنوان مثال دور سر کوچک در زمان تولد و نامتناسب با وزن قبل از دادن واکسن و یا هر مداخله دیگر مطرح کننده اختلال شناختی و عصبی موجود از قبل است و ربطی به مداخله ندارد .

یادداشت های متخصص زنان ،نوزادان ،اطفال و پزشک خانواده و مراقب سلامت ممکن است شواهد حیاتی در محضر دادگاه فراهم کند .

 

بررسی تکاملی ،اطلاعات حیاتی برای متخصصین نوزادان که از لحاظ اخلاقی  گریزی از برخورد با احیا نوزادانی که در هنگام تولد وزن بسیار پایینی دارند و یا در هنگام تولد مبتلا به آسیب شدید مغزی شده اند ،ندارند فراهم می کند .

متخصص نوزادان باید بیش از یک تکنسین بامهارت باشد و باید حاصل مداخله اش را مورد پیگیری و ارزیابی دقیق قرار دهد . متخصص جراحی در برخورد اخلاقی با شروع درمان جراحی خطرناک و گسترده  نوزادانی که ناهنجاری مادرزادی شدید دارند و شک به ناتوانی ذهنی شدید در اینده نوزاد وجود دارد ،نیاز به بررسی تکاملی نوزاد دارد .

جراح ممکن اسن پس از اعمال جراحی خاص نیازمند پیگیری یافته های ارزیابی تکاملی  باشد . این اعمال جراحی می تواند درمان کرانیو استنوز و تجمع مایع  ساب دورال واستفاده از هیپوترمی در درمان جراحی بیماری های قلبی مادر زادی باشد .

متخصص کودکان و بررسی تکاملی کودک 

متخصص کودکان باید در ارزیابی تکامل شناختی کودک در برخورد با نوزاد مبتلا به اختلال مکیدن وبلع در دوران نوزادی،پسرفت در هر حیطه تکاملی ،وهر کودکی که ظاهر و یا رفتار غیر طبیعی دارد توانمند باشد.

متخصص کودکان ممکن است به خوبی سوتغذیه ،محرومیت عاطفی ،و کودک آزاری را تشخیص دهد و نیازمند بررسی عواقب مشکلات ذکرشده بر روی کودک است . و می تواند میزان برگشت پذیری این موارد را تشخیص دهد .

متخصص کودکان می تواند با معاینه تکاملی اختلالات بینایی و شنوایی و دررفتگی مفصل لگن  که قابل درمان هستند و تشخیص زودرس انها اهمیت دارد را تشخیص دهد و کودک را جهت درمان ارجاع دهد .

در کودکان بزرکتر او می تواند کندی در حرکات و یا خصوصیات اختلالات یادگیری خاص را که برای معلم مدرسه اهمیت دارد ،تشخیص دهد .

متخصص کودکان برای مشاهده اثرات درمان بیماری های متابولیک ،تماس با مواد سمی ،تشنج ،مننژیت وبسیاری از وضعیت های دیگر نیازمند ارزیابی تکاملی است .با معاینه جسمی و تکاملی علاوه بر کمک به درمان کودک اطلاعاتی برای ارائه مشاوره به والدین نیز به دست می اید . و نیازمند دانش در زمینه تکامل به منظور ارزیابی نیازهای آموزشی و انتخاب مدرسه مناسب است .

بررسی تکاملی در فرزند خواندگی


فرزندخواندگی اقدامی نوع دوستانه است که خود شرایط و پیش زمینه های مهمی دارد از جمله این ملزومات اولیه ، بررسی تکاملی کودکی است که قصد داریم به عنوان فرزندخوانده بپذیریم . در هنگام تصمیم گیری در خصوص فرزند خواندگی ،بررسی تکاملی ضروری است و باید توسط پزشکی توانمند در این حوزه انجام شود .
بحران غم انگیزی است اگر کودک طبیعی به عنوان نامناسب برای فرزند خواندگی برچسب زده شده و از امکان حمایت یک خانواده محروم شود . برای والدین نیز طبیعی دانسته شدن کودکی که مبتلا به اختلال تکاملی است غم انگیز و تعارض آور است . در تمام این موارد تشخیص ناتوانی ذهنی فقط باید توسط یک فرد متخصص و پس از بررسی دقیق تکاملی صورت پذیرد .
مهم است بدانیم که نباید تا به مرحله اطمینان و یقین نرسیده ایم، شک خود را به والدینی که تصمیم به پذیرش فرزند خوانده دارند منتقل کنیم چون باعث اضطراب آنها می شود .
اشتباهات در بررسی تکاملی کودکان کاندید فرزندخواندگی نه تنها باعث اضطراب والدین می شود بلکه منجر به بررسی های غیر ضروری نیز می گردد .
در هنگام شک به اختلالات تکاملی ،قبل و بعد از بررسی باید با والدین صحبت نمود.این امر در صورت انجام با توجه به حساسیت های فرهنگی والدین ،اضطراب والدین را کم کرده و حمایت ان ها را بهبود می بخشد.

غربالگری تکاملی با فرم تکامل کودک یا بررسی تخصصی کدام یک را ترجیح می دهید ؟؟

شکی ندارم که بررسی تکاملی توسط فرد متخصص ارزش زیادی دارد .اما متخصص ممکن است تنها افرادی که طبیعی بودن ان ها مورد شک قرار گرفته و به وی ارجاع شده اند ، را ویزیت کند.من معتقدم که ارزیابی و غربالگری تکاملی با فرم تکامل کودک باید جزیی از هر معاینه نوزاد و کودک کم سن و سال باشد . مگر در مواردی که کودک بطور حاد بدحال باشد (به عنوان مثال در یک عفونت حاد ) .

حتی در شرایطی که کودک بدحال است اگر بررسی تکاملی با فرم تکامل بتواند به درمان بیمارکمک کرده و اطلاعات مفیدی در اختیار بگذارد می توان از یک ازمون قابل نمره دهی توسط والدین استفاده کرد .در این موارد ابزارهای انلاین مانند وب سایت نی نی تست بسیار ارزشمندند .

در فصل پنج خلاصه ای از معیارهای تکاملی که هر کودک باید به ان دست یابد را ارائه داده ایم . در صورتی که کودک در انجام این معیارها را پذیرفته نمی شود کودک باید به یک متخصص ارجاع داده شود .

من بارها دریافته ام که والدین هوشیار در بررسی کودکشان میزان فاصله کودک از متوسط کودکان را خوب می دانند و بررسی های مختلفی انجام داده و نتایج یکسانی گرفته اند .در مواردی که نیاز است با ارائه یک پرسشنامه به والدین، کودک را بررسی کنیم ، ممکن است انها تفسیر اشتباهی از تکامل داشته باشند و بی دلیل نگران شوند . باید تلاش کرد با توضیح دادن مفاهیم پایه ای تکامل و تفاوت های طبیعی که بسیار شایع هستند احتمال نگرانی والدین را به حداقل کاهش دهیم .

روانشناس یا پزشک ؟؟نگرش های متفاوت

روانشناسان و پزشکان برخورد متفاوتی با تشخیص در حوزه تکامل دارند .رواشناسان و اغلب پزشکان یک معیار و شکل واحد برای بررسی می خواهند .روانشناس به دنبال دقت علمی و ازمونی عینی فارغ از بررسی شرح حال به عنوان مثال زایمان زودرس کودک و معاینه بالینی است . او با برچسب بالینی از تشخیص اجتناب می کند . امری که ممکن است بسیار مستعد اشتباه باشد . او صرفا می تواند اجزا قابل نمره دهی رفتار را مورد استفاده قرار دهد.

و توجه اندکی به پیچیدگی های تکامل انسانی و تعدد عوامل اثرگذار غیر از هوش ذاتی و نمره دهی با رد و یا قبول  دارد . احتمال دارد از تمام جنبه های تکامل براورد یکسانی صورت گیرد .

به عنوان مثال رات گریفیت در تست تکاملی خود 5 حوزه تکاملی را نمره دهی کرده ان ها را باهم جمع می کند و در نهایت برای به دست اوردن نمره نهایی نتیجه را به پنج تقسیم می کند . و نمره نهایی با سن کودک مقایسه می شود تا ضریب هوشی و یا ضریب تکاملی به دست آید .

 نوبلاخ و پاسامانیک در نوشته خود ذکر کرده اند که این ضریب هوشی بیشتر بر جنبه های کلامی و ازمون های مساله استوار است .

انها متذکر شدند که این امر منجر به استدلالی اشتباه در خصوص هوش و جهانی  دانستن ان می شود . و انواع مختلف هوش ،تجربه و ناتوانی را افتراق نمی دهد . با این وجود باید خاطر نشان ساخت که مفهوم یگانه هوش راه را برای مدل های متعدد هوش باز کرده و بر اساس این ساختار ازمون های هوش توسعه یافته اند .

در حالیکه باید درنظر گرفتن کم هوشی به عنوان جزئی از نشانگان های خاص را محتاطانه انجام داد ،ارزیابی و نمره دهی تکامل و هوش برای تشخیص رسمی ناتوانی ذهنی در سیستم های تشخیص استاندارد بین المللی نظیر طبقه بندی بین المللی بیمار ی ها ضروری است . بنابر این نمره بندی و ساختار واحد در بیشترشرایط و زمینه های قانونی نیازمند تایید تشخیصی،  مهم است 

  امکان بررسی انلاین تکامل کودکان و تشکیل پرونده تکاملی و پیگیری مکرر تکامل کودک در وب سایت ninitest.com فراهم شده است .همکاران متخصص می توانند با معرفی این وب سایت به والدین از مزایای مذکور فوق بهره مند شوند . 

 
من در جای دیگری نوشتم که مردم در حال حاضر کودکان خود را بررسی تکاملی می کنند بدون آنکه بدانند  چه  انجام می دهند و آن را چگونه انجام دهند و  بعد از این که آن را انجام دادند چه کنند .
الان باید این نکته را خاطر نشان کنم که چه ضررهایی می تواند در بررسی تکاملی ایجاد شود 
یکی از ضررهای اصلی و آشکار، تشخیص اشتباه است که شامل پذیرفته شدن یک کودک به عنوان طبیعی ، وقتی که او طبیعی  نیست می باشد یا اینکه در موقع طبیعی بودن یک کودک او را غیر طبیعی بدانیم .
اگر کودکی برای فرزند خواندگی به عنوان طبیعی تلقی شود والدینی که اورا  بدون اطلاع از معلولیت به فرزند خواندگی می پذیرند برای آنها یک تراژدی است و ممکن است برای کودک نیز یک تراژدی باشد چون وی را در خطر پس زده شدن از آن خانواده قرار می دهد.
  خطر دیگر از دست رفتن فرصت فرزندخواندگی برای کودکی است که طبیعی است در حالی که در بررسی تکاملی غیر طبیعی تلقی می شود .
من از مراقبین سلامت در دو شهر مختلف شنیده ام که چهل درصد کودکان شش ماهه در بررسی تکاملی در محدوده غیر طبیعی بودند و به مادران آنها گفته شده است که کودک تست را قبول نشده است و هنگامی که یک پرستار به آنها ایم مطلب را گفته است مادران بسیار  ناراحت شده اند .من کودکان زیادی را دیده ام که به خاطر عقبگرد تکاملی به روانپزشک ارجاع شده اند!!!!
 کودک پنج ماهه که به مطب متخصص کودکان برای بررسی  قبل از فرزند خواندگی آورده شده بود گفته شد که بازوی اسپاستیک دارد در این حالت خانواده پذیرنده از فرزند خواندگی منصرف شدند .کودک کاملاً طبیعی بود و هیچ مشکلی نداشت و این کودک پس از ۵ سال با مشکل بسیار توانست در خانواده‌ای دیگر  فرزند خوانده شود این وضعیت می‌تواند برای کودک کاملاً طبیعی با تعویض مکرر مادر همراه با آسیب های روانشناختی باشد. .
مادران می‌خواهند و حق دارند هرچه زودتر درباره معلولیت کودکشان بدانند اما شرایط مشکوک زیادی است که  در آن نمی دانیم آیا  مشکل وجود دارد یا نه .  
 تا زمانی که درمانی در دسترس (به عنوان مثال در هیپوتیروئیدی  یا در رفتگی مفصل لگن )وجود ندارد تا  نرسیدن به تشخیص قطعی نباید به مادر چیزی گفت.
 اگر درمانی وجود دارد و بررسی خاصی مورد نیاز است در آن هنگام باید به مادر گفته شود.به زوجی که می خواهند  کودکی را به فرزند خواندگی بپذیرند در صورت وجود هر گونه شک باید گفته شود .و ممکن است کودک دوباره ویزیت شده و قبل از انجام مراحل قانونی بررسی مجدد شود .در این شرایط در صورتی که درمان ضروری در دسترس نیست تا نرسیدن به تشخیص قطعی ،نباید مشکلی مطرح شود .پزشک باید از هوشیاری خود در روبراه کردن شرایط و بررسی مجدد کودک بدون ایجاد هرگونه نگرانی استفاده کند .
اگر فکر می کنید که علایم مشکوکی به نفع فلج مغزی وجود دارد منتظر ماندن و دوباره معاینه کردن کودک قبل از هرگونه اظهار نظر ،هیچ ضرری ندارد .در این شرایط باید علائم به قدری خفیف باشد که در یک ویزیت نتوان مطمئن شد ،و درمان کردن و نکردن تفاوتی نداشته باشد و و با منتظر ماندن ضرری متوجه کودک نشود .ابراز نظرهای مشکوک پزشک و پرستار می تواند نگرانی بسیار زیادی ایجاد کند ..
نام کلینیک بررسی تکاملی برای مادر زنگ خطراست .من معتقدم بررسی تکاملی جزئی از بررسی های معمول کودک در هر مکانی است .می خواهد این مکان کلینیک سلامت ،بیمارستان و یادمنزل باشد و نام کلینیک بررسی تکاملی باید مختص مراکز بررسی کودکان مبتلا به ناتوانی و با متخصصین مربوط  باشد

خلاصه فصل :

بدلایل بسیار بررسی تکاملی جزء ضروری خدمات متخصص کودکان است .

از ضروریات این بررسی دانستن موارد طبیعی و تفاوت های طبیعی و علل این تفاوت هاست .
تمامی تشخیص های بالینی باید بر اساس تاریخچه ،معاینه و تفسیر تاریخچه و یافته های معاینه باشد ‌.
تاریخچه باید شامل تمامی عوامل قبل از تولد ،حوالی تولد و پس از تولد باشد که عمیقا تکامل را تحت تاثیر قرار می دهند .
از مسائل بسیار مهم نارسی است .که در بررسی تکاملی باید لحاظ گردد .
معاینه باید شامل معاینه بالینی کامل ،شامل دور سر متناسب با وزن ،بررسی بینایی و شنوایی و دیگر عوامل فیزیکی موثر بر تکامل است .
بدون توجه به شرح حال و معاینه بالینی، استفاده از ازمایشات عینی مهمترین جنبه های بررسی را حذف می کند .
تمام افرادی که بررسی تکاملی انجام می دهند باید از ارزش بالای ان اگاه بوده ،از اهمیت پیشگویی کننده و محدودیت های ان آگاه باشند 
اظهای نظر های عجولانه و بدون تفکر ،در والدین اضطراب زیادی ایجاد می کند

ترجمه :دکتر کر یم دلاوری متخصص کودکان

تکمیلی ...
  • مشاوره و ویزیت آزمایشات با گفتگوی متنی واتس اپ

  • .تماس با اینجانب از طریق چت در واتس اپ با لینک زیر امکان پذیر است .

لینک زیر را دنبال کرده و بر روی گزینه ادامه گفتگو کلیک کنید . 

قبل از مشاوره مبلغ 80 هزار تومان به کارت ذیل بریزید و ودر صفحه چت فیش واریزی را ارسال کنید 

6104-3376-2114-3179

لینک ورود به واتس آپ 

بروزرسانی: 1399/12/08 22:49:05