نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 358

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • تب و کودک شما

سبب ها و روش درمان تب در کودکان

 

دمای طبیعی کودک شما با توجه به سن ، فعالیت او  و زمان روز متفاوت خواهد بود. نوزادان نسبت به کودکان بزرگتر دمای بالاتری دارند وبیشترین دمای بدن  در اواخر بعد از ظهر تا اوایل شب و کمترین حد بین نیمه شب و اوایل صبح  است.

به طور معمول ، موارد زیر طبیعی تلقی می شود ، در حالی که قرائت بالاتر نشانگر تب است.

مقعدی:  100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا کمتر

قرائت دهانی 99 درجه فارنهایت (37.2 درجه سانتیگراد) یا کمتر

تب: علامت یا نشانه ای از بیماری است


تب به خودی خود بیماری نیست. بلکه نشانه یا علامت بیماری است. در حقیقت ، معمولاً این یک نشانه مثبت است که بدن در حال مبارزه با عفونت است. تب برخی از اجزای دفاعی بدن را تحریک می کند ، مانند گلبول های سفید خون که باکتری های مهاجم را مورد حمله قرار داده و از بین می برند.

تب ممکن است در واقع برای کمک به کودک در مبارزه با عفونت خود مهم باشد. با این حال ، تب می تواند کودک شما را ناراحت کند. نیاز وی به مایعات را افزایش می دهد و ضربان قلب و ضربان تنفس او را سریعتر می کند.

تب معمولاً با بیماری های تنفسی همراه است مانند:
کروپ(خروسک)

ذات الریه

عفونت گوش

آنفلوانزا (آنفولانزا)

سرماخوردگی شدید

گلو درد

همچنین ممکن است با عفونت روده ، خون یا مجاری ادراری ، التهاب مغز و نخاع (مننژیت) و بیماری های ویروسی متنوعی ایجاد شود.

تشنج تب دار


در کودکان بین شش ماه تا پنج سال ، تب می تواند باعث تشنج شود که تشنج تب دار نامیده می شود. این تشنج در خانواده ها وجود دارد و معمولاً در چند ساعت اول بیماری تب دار اتفاق می افتد. کودکان ممکن است برای چند لحظه "عجیب" به نظر برسند ، سپس سفت شوند ، لرزان شوند و چشمان خود را بچرخانند. آنها برای مدت کوتاهی واکنش نشان نخواهند داد و ممکن است در طول حمله  پوست آنها کمی تیره تر از حالت معمول باشد. کل تشنج معمولاً کمتر از یک دقیقه طول می کشد و ممکن است در عرض چند ثانیه تمام شود ، اما به نظر پدر یا مادر ترسیده به اندازه یک عمر می رسد. اگرچه غیر معمول است اما تشنج می تواند تا پانزده دقیقه یا بیشتر ادامه یابد.

اطمینان بخش است  که بدانید تشنج تب تقریباً همیشه بی ضرر است -

آنها باعث آسیب مغزی ، مشکلات سیستم عصبی ، فلج ، ناتوانی های ذهنی یا مرگ نمی شوند - گرچه باید سریعاً به متخصص اطفال گزارش شوند.

اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد یا تشنج (که به آن تشنج نیز گفته می شود) در مدت پانزده دقیقه متوقف نمی شود ، با شماره 115 تماس بگیرید.

كودكان كوچكتر از یك سال در اولین تشنج تب ساده آنها تقریباً 50 درصد احتمال تشنج مجدد را دارند ، در حالی كه كودكان بالای یك سال وقتی اولین تشنج را دارند ، 30 درصد احتمال ابتلا به تشنج دوم را دارند. . با این وجود ، تشنج ناشی از تب به ندرت بیش از یک بار در یک دوره بیست و چهار ساعته (یک روزه) اتفاق می افتد.

اگرچه بسیاری از والدین نگران این هستند که تشنج ناشی از تب منجر به صرع شود ، اما بخاطر داشته باشید که تشنج صرعی ناشی از تب نیست و کودکانی که سابقه تشنج ناشی از تب را دارند ، احتمال ابتلا به صرع تا هفت سالگی فقط کمی بیشتر است.

تب را با گرمازدگی اشتباه نگیرید
یک مشکل نادر اما جدی که به راحتی با تب اشتباه گرفته می شود ، بیماری مربوط به گرما یا گرمازدگی است. علت این امر عفونت یا شرایط داخلی نیست ، بلکه گرمای اطراف  است. می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که کودک در یک مکان بسیار گرم قرار دارد - به عنوان مثال ، یک ساحل گرم در تابستان،  یا یک ماشین بسته بیش از حد گرم در یک روز تابستان.

عدم مراقبت از کودکان در اتومبیل های بسته دلیل چندین مرگ در سال است.

هرگز نوزاد و کودک را حتی برای چند دقیقه بدون مراقبت در اتومبیل دربسته رها نکنید.

گرمازدگی همچنین می تواند در صورتی رخ دهد که کودک در هوای گرم و مرطوب بیش از حد لباس بپوشد. در این شرایط ، دمای بدن می تواند به سطوح خطرناکی (بالاتر از چهل و نیم درجه سانتیگراد) برسد ، که باید با اسفنج آب خنک ، تهویه هوا و خارج شدن از آن در یک مکان خنک به سرعت کاهش یابد. پس از سرد شدن کودک ، باید فوراً او را به متخصص اطفال یا اورژانس منتقل کرد.

گرمازدگی یک وضعیت اضطراری است.

از دماسنج استفاده کنید
هر زمان که فکر می کنید کودک شما تب دارد ، دمای او را با یک دماسنج بگیرید. احساس پوست (یا استفاده از نوار حساس به دما) دقیق نیست ، به خصوص هنگامی که کودک دچار لرز است.

  مطلب مرتبط :استامینوفن