نویسنده
درباره نویسنده
کریم دلاوری
تعداد پست ها 359

درباره:

متخصص اطفال ،کودکان و نوزادان ،مشاور ژنتیک ادرس مطب شیراز بلوار ازادی بین کوچه 6 و 8 روبروی پارکینگ باباکوهی ساختمان پزشکان بهار طبقه اول واحد یک شمالی

  • آبله میمون:علایم ،پیشگیری و درمان ،آنچه همگان باید بدانند

با ارائه گزارشی مبنی بر تایید آبله میمون در کشور ایران علائم و نشانه های این بیماری را از وب سایت مرکز کنترل بیماری ها ارائه می دهیم


علائم آبله میمون

بثورات پوستی 


افراد مبتلا به آبله میمون بثوراتی دارند که ممکن است روی یا نزدیک اندام تناسلی (آلت تناسلی، بیضه‌ها، لابیا و واژن) یا مقعد  قرار داشته باشد و می‌تواند در نواحی دیگر مانند دست‌ها، پاها، سینه، صورت یا دهان باشد.

بثورات قبل از بهبودی مراحل مختلفی از جمله دلمه را طی می کند.
بثورات در ابتدا می تواند مانند جوش یا تاول باشد و ممکن است دردناک یا خارش دار باشد.


سایر علائم آبله میمون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • لرز
  • تورم غدد لنفاوی
  • تحلیل رفتن توانایی 
  • دردهای عضلانی و کمردرد
  • سردرد
  • علائم تنفسی (مانند گلودرد، احتقان بینی یا سرفه)


ممکن است همه یا فقط چند علامت را تجربه کنید

  • گاهی اوقات، افراد قبل از بثورات، علائمی شبیه آنفولانزا دارند.
  • برخی از افراد ابتدا دچار بثورات پوستی می شوند و به دنبال آن علائم دیگری بروز می کنند.
  • دیگران فقط راش را تجربه می کنند.


علائم آبله میمون چقدر طول می کشد؟


علائم آبله میمون معمولاً در عرض 3 هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می شود. اگر فردی علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشد، معمولاً 1 تا 4 روز بعد دچار بثورات می شود.

آبله میمون می‌تواند از زمانی که علائم شروع می‌شود تا زمانی که جوش‌ها بهبود می‌یابد، همه دلمه‌ها افتاده و لایه‌ای تازه از پوست ایجاد می‌شود، پخش می‌شود. این بیماری معمولاً 2-4 هفته طول می کشد.

 

اگر یک راش جدید یا غیرقابل توضیح یا علائم دیگر دارید...

  • از تماس نزدیک، از جمله رابطه جنسی یا صمیمی بودن با کسی، تا زمانی که توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی معاینه نشده اید، خودداری کنید.
  • اگر ارائه دهنده یا بیمه درمانی ندارید، به یک کلینیک بهداشت عمومی در نزدیکی خود مراجعه کنید.
  • هنگامی که به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه می کنید، ماسک بزنید و به او یادآوری کنید که این ویروس در منطقه در حال گردش است.

 

 

آبله میمون چگونه گسترش می یابد؟


به روز شده در 29 ژوئیه 2022

آبله میمون به چند روش پخش می شود.

تماس نزدیک یا صمیمی
آبله میمون می تواند از طریق تماس نزدیک، شخصی و اغلب پوست به پوست به هر فردی سرایت کند، از جمله:

  • تماس مستقیم با بثورات پوستی آبله میمون، دلمه یا مایعات بدن فرد مبتلا به آبله میمون.
  • لمس کردن اشیا، پارچه ها (لباس، ملافه یا حوله) و سطوحی که توسط فرد مبتلا به آبله میمون استفاده شده است.
  • تماس با ترشحات تنفسی
  • این تماس مستقیم می تواند در طول تماس صمیمی رخ دهد، از جمله:

رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینال یا لمس اندام تناسلی (آلت تناسلی، بیضه ها، لابیا و واژن) یا مقعد  فرد مبتلا به آبله میمون.
در آغوش گرفتن، ماساژ و بوسیدن.
تماس چهره به چهره طولانی مدت.
دست زدن به پارچه ها و اشیایی که توسط فرد مبتلا به آبله میمون استفاده شده و ضدعفونی نشده اند، مانند ملافه، حوله، لباس های زیر و زیر پیراهنی  و اسباب بازی های جنسی.

 

   فرد مبتلا به آبله میمون می‌تواند بیماری را  از زمانی که علائم شروع می‌شود تا زمانی که بثورات کاملاً التیام یافته و لایه‌ای تازه از پوست تشکیل     شده است، به دیگران انتقال دهد . این بیماری معمولاً 2 تا 4 هفته طول می کشد

پیشگیری از بیماری 


به روز شده در 17 آگوست 2022

از خود و دیگران محافظت کنید


در این زمان، داده‌ها نشان می‌دهد که همجنس‌گرایان، دوجنس‌گراها و سایر مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، اکثر موارد شیوع آبله میمون‌ها را تشکیل می‌دهند. با این حال، هر کسی، صرف نظر از گرایش جنسی یا هویت جنسی، که در تماس نزدیک و شخصی با فردی که آبله میمون دارد، در معرض خطر است.

اگر در معرض آبله میمون قرار گرفته اید یا در معرض خطر بیشتری برای قرار گرفتن در معرض آبله میمون هستید، پیروی از مراحل پیشگیری توصیه شده و واکسینه شدن می تواند به محافظت از شما و جامعه شما کمک کند.

 

چگونه از خود محافظت کنیم


به روز شده در 29 ژوئیه 2022

مراحل پیشگیری از آبله میمون


سه مرحله زیر را برای جلوگیری از ابتلا به آبله میمون انجام دهید:

1
از تماس نزدیک و پوست به پوست با افرادی که راش هایی شبیه آبله میمون دارند خودداری کنید.
بثورات یا دلمه های فرد مبتلا به آبله میمون را لمس نکنید.
 فرد مبتلا به آبله میمون  را نبوسید، در آغوش نگیرید  یا رابطه جنسی نداشته باشید.
2
از تماس با اشیا و موادی که فرد مبتلا به آبله میمون استفاده کرده است خودداری کنید.
ظروف غذا خوردن یا فنجان را با فرد مبتلا به آبله میمون به اشتراک نگذارید.
از دست زدن یا دست زدن به ملافه، حوله یا لباس فرد مبتلا به آبله میمون خودداری کنید.
3
دست های خود را اغلب بشویید.
دست‌های خود را اغلب با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی استفاده کنید، به‌ویژه قبل از غذا خوردن یا دست زدن به صورت و بعد از استفاده از حمام.
در آفریقای مرکزی و غربی، از تماس با حیواناتی که می توانند ویروس آبله میمون را گسترش دهند، معمولا جوندگان و پستانداران پرهیز کنید. همچنین از حیوانات بیمار یا مرده و همچنین ملافه یا سایر موادی که آنها لمس کرده اند خودداری کنید.

نظرات شما در مورد وب سایت

 

واکسن ها


به روز شده در 5 آگوست 2022

CDC واکسیناسیون را برای افرادی که در معرض آبله میمون قرار گرفته اند و افرادی که ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به آبله میمون باشند توصیه می کند.

افرادی که بیشتر به آبله میمون مبتلا می شوند عبارتند از:

  • افرادی که توسط مقامات بهداشت عمومی به عنوان افراد در تماس با فرد  مبتلا به آبله میمون شناسایی شده اند
  • افرادی که می دانند یکی از شرکای جنسی آنها در 2 هفته گذشته به آبله میمون مبتلا شده است.
  • افرادی که در 2 هفته گذشته در منطقه ای مبتلا به آبله میمونی چندین شریک جنسی داشته اند
  • افرادی که شغلشان ممکن است آنها را در معرض ویروس های ارتوپاکس قرار دهد، مانند:
    • کارگران آزمایشگاهی که آزمایش ارتوپاکس ویروس را انجام می دهند
    • کارگران آزمایشگاهی که با کشت ها یا حیوانات مبتلا به ارتوپاکس ویروس ها برخورد می کنند
    • برخی از کارکنان مراقبت های بهداشتی یا بهداشت عمومی تعیین شده اند

حفاظت با استفاده از واکسن


واکسن ترجیحی برای محافظت در برابر آبله میمون، JYNNEOS است که یک واکسن دو دوز است. 14 روز پس از دریافت دوز دوم JYNNEOS طول می کشد تا محافظت ایمنی آن به حداکثر برسد.

واکسن ACAM2000 ممکن است جایگزینی برای JYNNEOS باشد. ACAM2000 یک واکسن تک دوز است و چهار هفته پس از واکسیناسیون طول می کشد تا حفاظت ایمنی آن به حداکثر برسد. با این حال، پتانسیل عوارض جانبی و عوارض جانبی بیشتری نسبت به JYNNEOS دارد. برای افرادی که سیستم ایمنی شدیدا ضعیف و چندین بیماری دیگر دارند توصیه نمی شود.

مردم باید اقدامات احتیاطی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض آبله میمون انجام دهند تا زمانی که ایمنی ایمنی از واکسن ها به حداکثر خود برسد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا ببینید آیا باید علیه آبله میمون واکسینه شوید یا خیر و آیا باید واکسن    ACAM2000  را به جای واکسن JYNNEOS   دریافت کنید.

مبحث بعدی

به زودی)  رابطه جنسی ایمن، اجتماعات عمومی  و آبله میمون)

به روز شده در 5 آگوست 2022

در حالی که CDC برای مهار شیوع کنونی آبله میمون و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس کار می کند، این اطلاعات می تواند به شما کمک کند زمانی که در موقعیت ها یا مکان هایی هستید که آبله میمون شیوع پیدا می کند،انتخاب  های آگاهانه ای داشته باشید. آبله میمون یک بیماری مقاربتی محسوب نمی شود، اما اغلب از طریق تماس فیزیکی نزدیک و پایدار منتقل می شود که می تواند شامل تماس جنسی نیز باشد.

چگونه یک فرد می تواند خطر خود را در طول رابطه جنسی کاهش دهد؟



واکسیناسیون یک ابزار مهم در جلوگیری از شیوع آبله میمون است. اما با توجه به عرضه محدود فعلی واکسن، تغییر موقت برخی از رفتارها را در نظر بگیرید که ممکن است خطر مواجهه شما را افزایش دهد. این تغییرات موقت به کند کردن شیوع آبله میمون کمک می کند تا زمانی که واکسن کافی باشد.

کاهش یا اجتناب از رفتارهایی که خطر قرار گرفتن در معرض آبله میمون را افزایش می‌دهند نیز در زمانی که بین اولین و دومین واکسن قرار دارید مهم است. حفاظت شما دو هفته پس از دوز دوم واکسن به بالاترین حد خود خواهد رسید.

به تبادل اطلاعات تماس با هر شریک جدید عادت کنید تا در صورت نیاز امکان پیگیری سلامت جنسی را فراهم کنید.

با شریک جنسی خود در مورد علائم آبله میمون صحبت کنید و از هر گونه بثورات یا ضایعه جدید یا غیرقابل توضیح در هر یک از بدن خود، از جمله دهان، اندام تناسلی (آلت تناسلی، بیضه، فرج، یا واژن)، یا مقعد  آگاه باشید. اگر شما یا شریک زندگیتان علائم آبله میمون را دارید یا اخیراً داشته اید، یا جوش های جدید یا غیرقابل توضیحی در جایی از بدن خود دارید، رابطه جنسی نداشته باشید و به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، علائم ممکن است خفیف باشد و برخی از افراد ممکن است حتی ندانند که آبله میمون دارند.

 

اگر شما یا همسرتان مبتلا به آبله میمون هستید یا فکر می کنید ممکن است به آبله میمون مبتلا شده باشید، در زمانی که بیمار هستید بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران این است که از هر نوع رابطه جنسی (دهانی، مقعدی، واژینال) و بوسیدن یا لمس بدن یکدیگر اجتناب کنید  به خصوص از دست زدن به هر گونه جوش خودداری کنید. چیزهایی مانند حوله، لباس های زیر ، اسباب بازی های جنسی و مسواک را به اشتراک نگذارید.

 اگر احساس می کنید خوب هستید و مشکلی ندارید ، در اینجا چند راه برای کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض آبله میمون در صورت فعال بودن جنسی آورده شده است:

 

  • از فعالیت هایی که قرار گرفتن در معرض آبله میمون را افزایش می دهد تا دو هفته بعد از دوز دوم خود استراحت موقت داشته باشید. این کار خطر شما را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید تا احتمال قرار گرفتن در معرض آن کاهش یابد.
  • فضاهایی مانند اتاق‌های پشتی، سونا، کلوپ‌های جنسی، یا مهمانی‌های جنسی خصوصی و عمومی، که در آن‌ها تماس جنسی صمیمی و اغلب ناشناس با چندین شریک اتفاق می‌افتد، بیشتر در معرض ابتلا به آبله میمون هستند.
  • کاندوم ها (لاتکس یا پلی اورتان) ممکن است از مقعد، دهان، آلت تناسلی یا واژن شما در برابر قرار گرفتن در معرض آبله میمون محافظت کنند. با این حال، کاندوم به تنهایی نمی تواند از همه قرار گرفتن در معرض آبله میمون جلوگیری کند، زیرا راش می تواند در سایر قسمت های بدن ایجاد شود.
  • دستکش ها (لاتکس، پلی اورتان یا نیتریل) نیز ممکن است در صورت قرار دادن انگشتان یا دست ها در واژن یا مقعد، احتمال مواجهه را کاهش دهند. دستکش ها باید تمام پوست در معرض دید را بپوشانند و با دقت برداشته شوند تا از تماس با سطح بیرونی جلوگیری شود.
  • از بوسیدن یا تبادل اب دهان  خودداری کنید زیرا آبله میمون می تواند از این طریق پخش شود.
  • بدون دست زدن به یکدیگر و بدون دست زدن به هیچ جوشی با هم از فاصله دور خودارضایی کنید.
  • سکس مجازی بدون تماس حضوری داشته باشید.
  • در نظر داشته باشید که با لباس خود رابطه جنسی داشته باشید یا مناطقی که جوش در آن وجود دارد را بپوشانید و تا حد امکان از تماس پوستی با پوست خود بکاهید. لباس چرمی یا لاتکس نیز مانعی برای تماس پوست به پوست ایجاد می کند. فقط مطمئن شوید که بین شرکا و بعد از استفاده، لباس را تعویض یا تمیز کنید.
  • توجه داشته باشید که آبله میمون می تواند از طریق ترشحات تنفسی با تماس نزدیک و چهره به چهره نیز پخش شود.
  • به یاد داشته باشید که بعد از رابطه جنسی، دست‌ها، لباس های زیر ، اسباب‌بازی‌های جنسی، و هر پارچه (مختلف، حوله، لباس) را بشویید.
 

در صورت بروز بثورات جدید یا غیرقابل توضیح یا علائم دیگر چه کاری باید انجام دهید؟


تا زمانی که توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی معاینه نشده اید از رابطه جنسی یا صمیمی بودن با کسی خودداری کنید.
اگر ارائه دهنده یا بیمه درمانی ندارید، به یک کلینیک بهداشت عمومی در نزدیکی خود مراجعه کنید.
هنگامی که به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه می کنید، ماسک بزنید و به او یادآوری کنید که این ویروس در منطقه در حال گردش است.
از تجمعات خودداری کنید، به خصوص اگر شامل تماس نزدیک، شخصی و پوست به پوست باشد.
به افرادی که در 21 روز گذشته تماس نزدیک، شخصی یا جنسی داشته اید، از جمله افرادی که از طریق برنامه های دوستیابی با آنها آشنا شده اید، فکر کنید.

برای کمک به جلوگیری از شیوع، ممکن است از شما خواسته شود که اگر تشخیص آبله میمون را دریافت کرده اید، این اطلاعات را به اشتراک بگذارید.

چگونه یک فرد می تواند شانس ابتلا به آبله میمون را در مکان هایی مانند  مهمانی ها، کلوپ ها و جشنواره ها کاهش دهد؟



وقتی به این فکر می کنید که چه کاری باید انجام دهید، اطلاعاتی را از منابع قابل اعتماد مانند بخش بهداشت محلی جستجو کنید. دوم، در نظر بگیرید که در رویدادی که قصد شرکت در آن را دارید چقدر تماس نزدیک، شخصی و پوستی ممکن است رخ دهد.

اگر احساس بیماری کردید یا جوش داشتید، در هیچ تجمعی شرکت نکنید و به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

جشنواره‌ها، رویدادها و کنسرت‌هایی که در آن شرکت‌کنندگان کاملاً لباس پوشیده‌اند و بعید است که تماس پوست به پوست را به اشتراک بگذارند، ایمن‌تر هستند. با این حال، شرکت کنندگان باید مراقب فعالیت هایی (مانند بوسیدن) باشند که ممکن است باعث ایجاد آبله میمون شود.
 مهمانی یا باشگاهی که در آن حداقل لباس وجود دارد و در آن تماس مستقیم، شخصی و اغلب پوست به پوست وجود دارد، خطراتی دارد. از هرگونه جوشی که روی دیگران می بینید اجتناب کنید و تماس پوست به پوست را به حداقل برسانید.
فضاهای بسته، مانند اتاق‌های پشتی، سونا، کلوپ‌های جنسی، یا مهمانی‌های جنسی خصوصی و عمومی که در آن‌ها تماس جنسی صمیمی و اغلب ناشناس با چندین شریک جنسی رخ می‌دهد، ممکن است احتمال بیشتری برای انتشار آبله میمون داشته باشند.